close

第五篇      動   詞 

    第四章   動詞的時態 (Verb Tenses)

10.

現在完成進行式的用法

1.

敘述某一動作從過去開始一直繼續到現在仍在繼續之中或剛剛停止 —— 至於是否仍將繼續下去,見上下文義或當時情況當可知曉。此種含義的現在完成進行式都是和 for...since..., all morning / day / week 等時間詞語用在一起。如:

(1)

You have been studying for four straight hours. Why don't you take a break?
(
你看書已經連續了整整四個小時。你為什麼不休息一會兒?)

(2)

The telephone has been ringing for almost a minute. Why doesn't someone answer it?
(
電話鈴聲響了差不多一分鐘了。為什麼沒人接?)

(3)

It is midnight. I have been writing for three straight hours. No wonder I am getting tired.
(
現在是午夜。我已經寫了整整三個小時。難怪我越來越疲倦。)

(4)

Lili is talking on the phone. She has been talking for over a half an hour (or half an hour/a half hour). She should hang up soon. Long distance is expensive.
(
莉莉正在打電話。她已經談了半個多小時了。她應該快點掛掉。長途電話是很貴的。)

(5)

I am trying to study. I have been trying to study for the last hour, but something always seems to interrupt me.(I think) I'd better go to the library.
(
我想看書。過去這一小時我一直想看,可是好像總有事情干擾我。〔我想〕我最好是去圖書館。)

(6)

The baby is still crying. He has been crying for almost ten minutes. I wonder what's wrong.
(
這嬰兒還在哭。他已經哭了差不多有十分鐘了。我不知道他什麼地方不對勁。)

(7)

It has been raining non-stop since last night. I wonder when it will stop.
(
從昨天晚上開始雨一直下個不停。我想知道雨何時會停。)

(8)

A:

Do you see those people on that little sandy island? They've been waving handkerchiefs for the last half hour. I wonder why.
(
你有沒有看見在那小沙島上的那些人? 這半個小時他們一直在揮動手帕。不知道為什麼。)

B:

They need help. The tide's coming in and very soon that little island will be under water. Have you been sitting here calmly and doing nothing to help them?
(
他們需要幫助。潮水正在漲,很快地那小島就會淹沒了。你一直鎮靜地坐在這裡而不幫助他們嗎?)

A:

I've never been here before. I didn't know about the tides.
(
我以前從未來過這裡,有關潮汐的事我不懂。)

2.

敘述從過去某時開始一直繼續到現在,但不再繼續下去的事情——用進行式的作用是帶有濃厚的感情色彩,也就是強調此一動作或工作持續了 "那麼久" 或做得 "那麼辛苦"。如:

(1)

Oh, you have come at lastI have been waiting for you for two long hours.
(
啊,你終於來了!我等了你足足兩個小時。——現在你已經來了,我等你的動作當然是結束了。)

(2)

You are hereI have been looking for you long.
(
原來你在這裡呀!我找了你老半天。—— 現在當然不找了。)

(3)

I'm so sorry I'm late. Have you been waiting long?
(
很報歉我遲到了。你是不是已經等了很久?)

(4)

A:

You look tired.
(
你顯得疲倦的樣子。)

B:

Yes, I've been working non-stop all day.
(
是很疲倦,我工作了一整天沒停。)

(5)

Thank you so much for the binoculars. I've been wanting a pair for ages.
(
真感謝你送的望遠鏡。我一直想要一副想很久了。)

(6)

I have not seen you for weeks. What have you been doing?
(
我有幾個星期沒見到你了, 你〔這一段時間裡〕一直在做些什麼? —— 不談以後要做的事。)

Every charitable act is a stepping stone toward heaven.

    更多內容請參閱 : http://www.hosenglish.com.

arrow
arrow
    全站熱搜

    luishsu 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()